top1 top2

Välkomna till Alzheimerföreningens Forum

Om du vill göra inlägg måste du registrera dig och logga in.

Innehållet på vårt forum är enbart till för informationsbruk samt utbyte av tankar och erfarenheter medlemmarna emellan.
Inläggen och materialet är inte avsett för att användas i stället för professionell medicinsk rådgivning.
Innehållet ska inte användas som grund för att ställa diagnos eller bestämma behandling.
.

Alzheimerföreningens forum - Erfarenheter från sjukvård och omsorg - Doktorn tog bort vår mors mediciner utan att kontakta oss eller träffa vår mor

Doktorn tog bort vår mors mediciner utan att kontakta oss eller träffa vår mor

Sida: 1

Författare Inlägg
Medlem
Registrerad: Okt 2010
Nu börjar vår kamp mot doktorn och privata vårdföretag som utan att kontakta anhöriga eller ens ha träffat patienten tagit bort bromsmedicinerna. Han vidhåller dessutom att han inte behöver bry sig om lagar som skapats för dessa patienter.
Är det någon mer som har erfarenhet av liknande behandling?
Ann-Marie
Administratör
Registrerad: Mar 2009
Hej Ann-Marie!
Man tror inte det är sant!
Föreslår att ni kontaktar tex Alzheimerföreningens telefonrådgivning 020-737610.
Ett annat förslag är att direkt kontakta Socialstyrelsen.
För på detta sätt får det bara inte gå till.
Jag själv har inte hört något liknande.
Hör gärna av dig igen om hur det går.
bästa hälsningar
Peter af Petersens
Tack för ditt svar. Vi har nu gjort en anmälan till HSAN, pratat med Skövde nyheter som förhoppningsvis skriver om det, så andra drabbade kanske vågar säga ifrån.
Vi har pratat med Alzheimerföreningen och fått en massa stöd och "puffning". Vi har träffat vårdpersonal på boendet, som är en fantastisk plats, de har också blivit överkörda och ej lyssnade på när de protesterat mot att med. togs bort.
Efter mycket bråk och hot så satte han tillbaks medicinerna i lördags men då hade hon varit utan medicin en hel vecka. Vad vi förstått så handlar det bara om pengar.
Har idag pratat med Kinnekullehälsans chef och hon skulle be med.ansvarig läkare att kontakta mig när han (ej den vi nu anmält till HSAN) fick tid.
Det ska bli intressant att se hur det här slutar.
hälsningar
Ann-Marie
Medlem
Registrerad: Feb 2010
Ann-Marie: Till dig som kämpar...vill bara skicka min varmaste omtanke och kramar! Stå på dig och hoppas att det löst sig! :-)
Moderator
Registrerad: Maj 2009
Hej Ann-Marie,

Ni har blivit utsatta för ett helt otroligt bemötande. Det måste vara en totalt hjärtlös, oetisk och okunnig läkare som gjort detta och ni har gjort alldeles rätt som anmält honom/henne. Jag tycker dessutom att du ska gå in på siten http://www.doktorsguiden.se/ och poängsätta läkaren så att denne blir uthängd där och så att andra patienter varnas för att konsultera den personen. Stå på dig. Lika väl som det är viktigt att framhålla vård som är bra är det att sakligt peka på dåliga exempel.

Vill gärna höra hur det går i fortsättningen med detta ärende. Lycka till.

Hälsningar
Christer Hellekant
Medlem
Tack för gensvar och stöd!
Just nu väntar vi på att ett möte mellan personal och vårdföretag ska komma till stånd. Den läkare det handlar om har lägligt tagit "semester" i två veckor men när han kommer tillbaka så skulle man "försöka" få till ett möte enl. vårdföretagets chef. Jag kommer att ligga på inte minst med hopp om att det ska kunna hjälpa andra. Mamma har ju fått sina mediciner, det är ju bra, men jag avlsutar inte min kamp.
Hälsningar Ann-Marie
Medlem
Registrerad: Feb 2011
Hej!
Gör ett nytt försök för att se hur det fungerar....
Vår svårt sjuka mamma ramlade i höstas. Vi inklusive undersköterskorna märkt att mamma blev mycket smärtpåverkad och mådde dåligt. I 5 veckor tjatade jag om röntgen. Till sist gav de med sig. Ifrån röntgen blev det ambulans till akutsjukhuset.
Dit åkte även jag och det var förfärligt, mamma mådde hur dåligt som helst. Ångesten var så stark. Man konstaterade ett brott på höften som gjort för 5 veckor sen....
Så min dementa mamma har kämpat i 5 veckor och gått med ett gå bord varje dag med ett brott på bäckenet.
I samma veva gick jag igenom hennes medicin lista och insåg direkt att de tagit bort antidepp. Det tyckte inte vi var lämpligt så det var bara att jaga på igen....
De har sen gett mamma oxionorm( tror jag det heter) och den medicinen tål inte mamma. Hon blir så förvirrad o rädd. Hennes syster som inte är dement fick den tabletten efter en operation och hon reagerade lika dant....
Så nu har vi fått bort den också. Med 4 frakturer på 8 månader så mår mamma idag mycket dåligt. Hon vill inte äta eller dricka längre och jag har meddelat att vi inte vill att mamma får dropp. Hon vill inte det här-vi känner vår mamma och vet att det här är inte hur hon vill avsluta sitt liv- vi kan inte få mamma tillbaka men hon ska inte behöva pinas mer .......
Att vara anhörig är inte lätt, men jag försöker tänka hur mamma hade tänkt...och vad mamma som hon var förr hade önskat...

Maria b
Medlem
Registrerad: Mar 2011
Först och främst så får jag beklaga det som hänt din mamma och kan inte föreställa mig vad du känner.
Sen kan jag vara väldigt undrande till varför dom inte skickat henne på röngen så fort hon ramlade...men det kan ju vara så att hon inte har uppvisat några tecken på benbrott för det händer faktiskt oftare än man tror..att symtomen kommer först långt senare...men fyra frakturer på åtta veckor...är det ingen som reagerat och vad har hon fått för hjälp med hjälpmedel sjukgymnast rehabilitering? Sen hoppas jag att dom har skrivit avvikelserapport vilket ska göras vid varje till bud.
Jag ska inte bli rångrandig men det verkar som att folk har många frågor gällande vården och omsorgen om dom demenssjuka.
Jag skulle gärna vilja försöka svara på era funderingar om jag kan Jag har arbetat i vården i tjugofem år både på natten och dagen och dom sista tio åren har jag helt inriktat mig på dom dementa så om det är något ni undrar över så tveka inte att fråga ...så ska jag försöka svara...Kram
Administratör
Registrerad: Mar 2009
Välkommen Marielouise!
Så bra att du hittat detta FORUM med din kunskap, alla krafter behövs för att stödja.
Fint om du tittar in ibland och kanske kan stödja oss.
hälsar
Peter af Petersens anhörig till Kajsa som fick Alzheimerdiagnos jan 2009
admin

Sida: 1

Alzheimerföreningens forum - Erfarenheter från sjukvård och omsorg - Doktorn tog bort vår mors mediciner utan att kontakta oss eller träffa vår mor

.
Alzheimerföreningen i Sverige • Box 197, 211 00 Lund • Tel 046-14 73 18 • Fax 046-18 89 76 • info@alzheimerforeningen.se