Ge en gåva

Ditt bidrag gör skillnad. Alla bidrag – stora som små – är värdefulla tillskott i kampen mot Alzheimers och andra demenssjukdomar. Låt ditt bidrag bli en gåva i samband med att en person avlidit, skänk en gåva till någons högtidsdag, eller när du vill visa ditt engagemang. Du avgör själv hur mycket du vill ge. Du kan även göra direktinbetalning till BG 900-3393 eller PG 90 03 39-3

Välj typ av gåva du vill ge:
Uppgifter om den du vill hedra:
Text på minnesblad:
Visa versförslag
  • En gång blir allting stilla
    en gång får allting ro
    Pär Lagerkvist

• Det är något bortom bergen
    bortom blommorna och sången
    det är något bakom stjärnor
    bakom heta hjärtat mitt
    Hören – något går och viskar,
    går och lockar mig och beder:
    Kom till oss, ty denna jorden
    den är icke riket Ditt
    Dan Andersson

• Hur snabbt gulnar lönnarna
    som pryder vår vandring i parken
    Att dö är att resa en smula
    från grenen till fasta marken
    Stig Dagerman

• Det finns ett hav som ingen ser
    det finns en grav där ingen dör
    Det finns en sol som ej går ner
    det finns en strand i varje själ
    Bo Setterlind

• Vårt liv är en vindfläkt, en saga, en dröm,
    en droppe som faller i tidernas ström
    Den skimrar i regnbågens färg en minut
    men brister och faller och drömmen är slut
     Nils Ferlin

• Vårt liv, vår tid, en dag i sänder så tyst och stilla glider bort
    Om litet eller mycket händer, är tiden alltför kort
    Det nyttjar ej att se sig om
    den tid som var, som är, som kom
    var blott ett lån från evigheten
    Nils Ferlin

• Tänd ett ljus och låt det brinna
    låt aldrig hoppet försvinna
    Det är mörkt nu,
    men det blir ljusare igen
    N.Strömstedt/L.Lindblom

• Allt är nära, allt är långt ifrån
    allt är givet människan som lån
    Pär Lagerkvist

• Låt oss minnas de soliga dagar
    då sorg och smärta fjärran var
    Låt oss minnas de glädjedagar
    då vi tillsammans var

• Livet är blott ett ögonblick
    mellan två evigheter

Minnesbladet skickas till:
Gratulationskortet är till:
Gåvobelopp:
Personuppgifter:
Jag ger min gåva som
*=Obligatoriska

Bli månadsgivare

Gör det enkelt. Som månadsgivare kan du enkelt bidra kontinuerligt till den viktiga forskningen kring Alzheimers sjukdom. Du betalar bekvämt via autogiro varje månad.

Ladda ner blanketten eller fyll i dina uppgifter nedan så skickar vi hem underlag för inbetalning via autogiro

Ditt namn

Adress

Postnummer

Ort

Please leave this field empty.

Om stiftelsen

Hjälp oss utrota Alzheimers sjukdom. I nuläget är ca 180 000 svenskar drabbade av Alzheimers sjukdom och andra demenssjukdomar, varje år insjuknar ytterligare 25 000 personer. Än så länge finns inga botemedel men ändå går endast 10 % av alla samlade forskningsmedel till forskning kring dessa sjukdomar. Det vill vi ändra på.

Klinisk patientnära forskning. I många år har det bedrivits viktig forskning kring Alzheimers sjukdom. Den har bland annat resulterat i tidigare diagnos och mediciner som ger en viss symtomlindrande effekt. Men vi på Insamlingsstiftelsen Alois Alzheimer är övertygade om att man kan komma längre än så. Därför bidrar vi till den nya kliniska patientnära Alzheimerforskningen knuten till Swedish BioFinder Study. Det är forskning där man studerar människan, istället för möss och råttor, för att lösa Alzheimergåtan.

Målet för vår insamlingsverksamhet är att de som är drabbade idag ska må bättre, och att de som drabbas i framtiden ska kunna botas. Du kan hjälpa oss i detta viktiga arbete. Varje bidrag, hur litet det än är, kan göra stor skillnad. Hjälp oss att skapa historia!

Vetenskapligt råd

För att förstå dessa komplexa sjukdomar har stiftelsen ett vetenskapligt råd med några av Sveriges främsta forskare inom området. Det vetenskapliga rådet avgör helt självständigt vilka projekt vi ska stödja. Med sin kompetens är de en garanti för att våra insamlade medel går till de forskningsprojekt där de gör mest nytta.

Lennart Minthon Kaj Blennow Agneta Nordberg
Lennart Minthon
ordförande
Kaj Blennow
ledamot
Agneta Nordberg
ledamot

Så används ditt bidrag

Vi har ett övergripande mål. Det är att så mycket som möjligt av insamlade medel oavkortat går till klinisk patientnära forskning om Alzheimers- och andra demenssjukdomar. Vårt 90-konto innebär att vi granskas av Svensk Insamlingskontroll och garanterar att minst 75 % av insamlade medel går till forskning, medan maximalt 25 % används till administration och insamlingskostnader.

Men vi vill mer än så. Vi arbetar hela tiden med att optimera vår organisation för att omkostnaderna ska bli så låga som möjligt. Större delen av vårt arbete sker ideellt och våra medarbetare handplockas för att med engagemang och kompetens bidra till livsviktig förändring. De bidrag som du och andra  givare skänker till stiftelsen ska göra så stor nytta som möjligt.

Utvalda forskningsprojekt. För att bättre kunna kontrollera hur våra insamlade medel används och kommer till  nytta, ger vi bidrag till ett antal noga utvalda projekt inom klinisk patientnära forskning. Det betyder att vi även kan berätta för dig som givare exakt hur dina pengar används.

Testamentera

Vill du ge en gåva till framtiden? Genom att testamentera till Stiftelsen Alois Alzheimer  bidrar du till att forskare får möjlighet att lösa gåtan med Alzheimers- och andra demenssjukdomar. Hur litet eller stort ditt bidrag än är gör det stor skillnad.

Ditt testamente är ditt personliga beslut. Det är bara du som ska bestämma vad och till vem du ska testamentera. Om du vill testamentera ett bidrag till Stiftelsen Alois Alzheimer är det bra att veta att ditt bidrag kan vara kontanter likaväl som föremål, värdepapper eller fastigheter. Stiftelsen Alois Alzheimer är som förmånstagare befriad från kapitalvinstskatt vilket betyder att hela din gåva går oavkortat till stiftelsen.

Om du vill ha hjälp med att upprätta ett testamente kan du vända dig till din bank, en advokat, begravningsbyrå eller annan sakkunnig.

Tänk på det här när du skriver testamente.

• Testamentet måste vara skriftligt, daterat och undertecknat av dig.
  • Om du testamenterar till en organisation ska du uppge dess organisationsnummer.
    I Stiftelsen Alois Alzheimers fall är det 802477-7552.
  • Två vittnen – som inte är nära släkt med dig – ska samtidigt bevittna din namnteckning.
  • Du kan inte göra ändringar i testamentet genom överstrykningar. Skriv istället ett nytt testamente.

Ladda ner blankett här >>

Styrelse

Möt vår styrelse. Medlemmarna i Insamlingsstiftelsen Alois Alzheimers styrelse har ett stort personligt engagemang och representerar en bred yrkeskompetens.

Krister Westerlund, ordförande

Thomas von Gegerfeldt, ledamot

Pia Bode, ledamot

Yvonne Sjöberg, ledamot

Elisabet Londos, ledamot

Sebastian Palmquist, ledamot

Stadgar

Stadgar för Insamlingsstiftelsen Alois Alzheimer kan du hämta här.

Ladda ner PDF-fil

Kontakt

Hör av dig. Du är varmt välkommen att kontakta oss. Antingen per telefon dagtid eller via e-post.
Vårt kansli finns i centrala Lund.

Postadress:
Box 175, 221 00 Lund

Gåvotelefon: 020-075 17 17

E-post info@alzheimerstiftelsen.se

PG 90 03 39-3
BG 900-3393

Vanliga frågor

• Varför ska jag stödja just Insamlingsstiftelsen Alois Alzheimer ?

Det ska du göra om du vill bidra till modern svensk forskning som fokuserar på människan för att lösa gåtan med Alzheimers sjukdom och andra demenssjukdomar. Vi är övertygade om att det är genom forskning på människan som man kommer hitta både sjukdomsorsak och botemedel i framtiden.

• Kan jag vara säker på att mitt bidrag verkligen gör nytta?

Våra insamlade medel går till forskningsprojekt noga utvalda av vårt vetenskapliga råd. Vårt 90-konto innebär att vi är granskade av Svensk Insamlingskontroll. Det garanterar att minst 75 % av våra insamlade medel går till forskning, medan maximalt 25 % går till administration och insamlingskostnader. Men vår strävan är att hela tiden optimera verksamheten så att ännu mer kan gå till forskning.

• Hur väljer ni ut de projekt stiftelsen ger bidrag till?

Vi vill att våra insamlade medel går till de forskningsprojekt där de gör mest nytta. Därför har vi ett vetenskapligt råd med erfarna och kompetenta läkare som helt självständigt avgör vilka projekt vi ska stödja.

• Hur gör jag för att testamentera till Insamlingsstiftelsen Alois Alzheimer

Du kan skriva in det i ett testamente som du upprättar själv (läs mer under fliken Testamentera här på sidan), eller anlita din bank, en advokat eller annan sakkunnig. Tänk på att Insamlingsstiftelsen Alois Alzheimers organisationsnummer måste finnas med i testamentet.